Ariel Shefi . Swarnaly Mitra Rini . Judith Grosser
Mai 2024

Ariel Shefi

Studiert auf der Bildenden in der Daniel Richter Klasse „erweiterten Raum“

on the line between Vienna and Haifa that creates a fragile feeling of alienation, this series

of works was born. exploring the multifaceted concept of „home“ through visual, physical,

and emotional lenses. Navigating the complex interplay between the house as an anchor, yet

a restincting force. A source of comfort and protection while also being a place of tension

and complexity. At the juncture where the private and domestic are bordering with the

public, the works reflect a contemplation on distance, longing, belonging and shelter.

Alongside the inevitable mixture between the private and the political, in which a home

becomes a sphere of constant conflict between security and dangour. By using expressive

and symbolic tools this series of works tries to navigate between the urge of movement or

migration and the deep desire to belong, an urge that comes with memories that are not our

own, but are inherited longing for a piece of land, and self definition.

the wandering jew is a common house plant, that got its name from a Christian legendabout a Jew who taunted Jesus on

the way to the Crucifixion and was then cursed to wander the Earth until the second coming of jesus,

and never to have a home. The wandering Jew have ability to spread over wide territories,

You could tear a piece of this plant from its “mother plant” and it will grow new roots

easily. The legend and the qualities of this plant symbolising the inherited trauma as a force of existing.

Swarnaly Mitra Rini

Studiert auf der Bildenden konzeptuelle Malerei.

Picking Lotus Flowers from a Swamp on a Raft. 2023. Pastel on Paper. 189 cm x 179 cm.

This enchanting painting takes me back to the happy days of my childhood, picking flowers during the Manasa Puja festival. The sacred lotus flowers, especially the royal podmo, were an integral part of the vibrant fabric in our village. The monsoon transformed our landscape into a watery canvas where the paddy fields were submerged by gentle floods, reflecting a poetic dance of liquid beauty. In this watery symphony, water lilies like shapla and shaluk added grace, while podmo flowers stood as serene symbols of purity. Fish thrived and brought vibrant colours to the green panorama. The locals, skilful navigators, used rafts made of banana trees and wooden boats to explore, fish and collect flowers. I, too, adopted this wonderful tradition and indulged in the joy of picking flowers. This painting captures the essence of this monsoon magic and preserves the nostalgic beauty of these timeless moments.

Judith Grosser

In meinen Bildern manifestieren sich Wünsche, Sehnsüchte und Erinnerungen, die nicht unbedingt meine eigenen sind.

Auf der Suche nach Identität geschehen Transformationen vom Mensch zum Tier und umgekehrt.

Chimären, Mischwesen aus verschiedenen Elementen, tauchen auf.

Während des Malens entstehen Wortspiele, die in Verbindung mit dem Dargestellten Gestalt annehmen.

Besonders gerne übermale ich bereits gemalte Bilder, sodass Teile des vorherigen Bildes erhalten bleiben oder durchscheinen.

Es entsteht eine doppelter Sinn, zeigt das was unter dem Offensichtlichen versteckt sein könnte,

Eine verdeckte Identität, die von einer anderen abgelöst, nur mehr ansatzweise vorhanden ist.

Mein Farbauftrag ist flüssig, Teile des Bilder werden mehr bearbeitet als andere,  so erscheint eine nur angedeutete Hand in einem stark ausgearbeiteten Bild., oder aber das Bild bleibt roh, einschichtig.

Manchmal drängt das Wilde, Rohe und Ungezähmte nach Aussen, oft versuche ich das in meiner Arbeit zu beruhigen und zu besänftigen,

manchmal bleibt es jedoch so wie es ist, nicht immer habe ich den Mut das Unbesänftigte zu zeigen. Das Naive und Kindliche in der Malerei lockt mich sehr,

ich versuche dazu wieder einen Zugang zu finden. Einen Zugang zu meinem unbefangenen inneren Ich.

Ich versuche das mit verschiedensten Mitteln, ich drehe das Licht beim Malen so stark zurück dass es im Atelier fast ganz dunkel ist. Ich drehe mein Gesicht vom Bild weg, ich male mit der anderen Hand.

Die Farbgebung versuche ich sehr einfach zu halten.

Nächste Ausstellung
Swetlana Gerner
April II 2024